Investeren en beleggen

3 punten van aandacht in jouw risicomanagementbeleid

Leestijd 2 minuten
Auteur

De situatie rond het coronavirus vraagt om een toereikend risicoprofiel. De waarde van jouw opgestelde scenario’s wordt nu bewezen en jouw crisismanagement wordt op de proef gesteld. Hoewel de pandemieën elkaar niet dagelijks opvolgen, liggen risico’s altijd op de loer. Maak onderscheid tussen de risico’s die er zijn en pas je beleid hierop aan. Wij geven handvatten voor het opstellen van een risicomanagementbeleid.

1. Soorten risico’s

Binnen jouw risicomanagementbeleid maak je onderscheid tussen verschillende soorten risico’s. Dreigingen met een lage of hoge kans. Met een dreigend of verwaarloosbaar gevolg. Tref maatregelen voor risico’s die groter zijn dan jouw risicobereidheid. Zo breng je ze terug naar een acceptabel niveau.

Black Swan

Een gebeurtenis die zich niet laat voorspellen en een ontwrichtende werking heeft op de maatschappij noem je een Zwarte Zwaan. Denk bijvoorbeeld aan de Eerste Wereldoorlog, het uiteenvallen van het Oostblok, de beurscrash van 1987 en 9/11.

Gebeurtenissen van dit kaliber hebben 3 kenmerken:

  • Het is een totaal onverwachte gebeurtenis, een uitschieter die niemand voorziet omdat er vooraf geen duidelijke aanwijzingen waren dat zoiets kon gebeuren.
  • Het heeft zeer grote gevolgen.
  • Achteraf bedenken mensen verklaringen die de gebeurtenis begrijpelijk en voorspelbaar maken.

Ook organisaties kennen dit risico op een kleiner niveau. Volgens experts zijn weinig integrale belangstelling van het eerstelijns managementteam en groupthink de belangrijkste redenen om Zwarte Zwanen te missen.

Act of God

Een risico dat je niet ziet aankomen en waar je ook niets aan kunt doen. Zoals het inslaan van een meteoriet. Een aardbeving. Of een pandemie. Vaak passen organisaties hun risicoprofiel hier weinig op aan omdat de gebeurtenis lastig te beheersen is. Toch verdient het een plekje in jouw risicomanagementbeleid.

Systeemrisico

Dat doet zich niet alleen in jouw organisatie voor, maar raakt een hele keten. Zoals in 2008 de hele financiële sector. Het coronavirus raakt nu wereldwijd meerdere ketens zoals de transportsector, de toeristische sector en de horecabranche.

Alles weten over investeren en beleggen? Lees hier onze best-practices voor en door ondernemers >

2. Risicomanagement betekent maatregelen treffen

Het coronavirus is een Act of God en systeemrisico in één. Al valt daarover te twisten want er zijn ook deskundigen die beweren dat de uitbraak van het virus te voorspellen was op basis van de Spaanse griep, SARS en het MERS-virus. Je kunt dit soort rampen niet voorkomen maar je kunt er wel zo goed mogelijk op voorbereid zijn met een risicomanagementbeleid.

Neem deze punten op in het risicoprofiel

  • Leg een financiële buffer aan
  • Optimaliseer je leningenbeleid
  • Spreid je investeringen
  • Vergroot de flexibiliteit in je kosten door meer leasecontracten af te sluiten
  • Sluit een kredietverzekering af

Kredietverzekeraars zorgen voor dekking als een afnemer niet kan betalen en zorgen voor de incasso. Daarnaast maken deze bedrijven risicoanalyses in alle denkbare sectoren.

3. Krachtige communicatie

Een virus dat uitbreekt, een aardbeving of Tsunami: op de gebeurtenis zelf heb je geen invloed. Wel op de manier waarop je met de gevolgen omgaat. Denk aan maatregelen:

  • Waarmee de productie door kan gaan
  • Een verzekering voor bedrijfscontinuïteit
  • Een flexibele schil zodat je in kunt spelen op schommelingen in de vraag

Strategisch adviseur veiligheid Richard Franken meldde eerder in het ochtendprogramma WNL dat er behoefte is aan het analyseren van indirecte risico’s. “Elke gemeente en regio gaat anders met de maatregelen om. Communicatie is afhankelijk van de situatie en blijft dus maatwerk.” Dat geldt ook voor het bedrijfsleven. Waar werknemers behoefte aan hebben:

  • Hulp bij het inschatten van nieuwe risico’s die op hen afkomen
  • Inzicht in hoe de organisatie hier zo goed mogelijk op inspeelt
  • Openheid over de hulpgarantie door politie en beveiligingsorganisaties.
  • Informatie over de toegankelijkheid van instanties
  • Transparantie over het aantal besmettingen binnen het bedrijf

Wat je tijdens een crisis kan doen:

  • Direct inspelen op het worst case-scenario: vraag bijvoorbeeld noodfinanciering aan, zet regelingen in gang en haal de crisiscommunicatie uit de kast.
  • Loyaal zijn: steek een helpende hand uit naar collega-ondernemers. Ga samenwerkingen aan en benader zo nieuwe doelgroepen. Deel je afzetmarkt. Of besteed jouw teveel aan personeel uit.
  • Speel in op nieuwe mogelijkheden en benut die ook na de crisis. Wijk je uit nood af van je corebusiness? Bekijk of je dit ook in betere tijden vol kunt houden. Werkt nu iedereen digitaal? Ontdek of dit ook een langetermijnoplossing is.

Lees hier meer over beleggen tijdens de crisis >

Een bedrijfsinformatiespecialist staat verder van jouw organisatie af, ziet het totaalplaatje en kan daardoor een sluitend risicoprofiel opstellen.
knop